ÚS DEL FOC

El Decret 125/2007 regula l’ús de foc i de les activitats susceptibles d’incrementar el risc d’incendi forestal a les Illes Balears, i estableix, amb caràcter general, que l’època de perill d’incendis forestals és el període comprès entre l’1 de maig i el 15 d’octubre, ambdós inclosos. En època de perill està prohibit fer foc en terreny forestal i a menys de 50 m de terreny forestal.

En quines condicions, quan i a on es pot fer ús de foc o cremar restes vegetals?

En tots els casos, caldrà comprovar tres aspectes per saber si cremar restes vegetals o fer ús del foc està Permès amb precaució, cal una Autorització administrativa o està totalment Prohibit:
(1) Nivell diàri d’Alerta Foc (als mapes diàris de més abaix)
(2) Tipus de terreny (al quadre)
(3) Època de perill (al quadre)

Tots els dies de l’any, s’estableixen mapes diàris informatius del nivell d’alerta per risc meteorològic d’incendi forestal existent en l’àmbit de les Illes Balears. Aquests mapes diaris determinen en part la regulació diària de la crema de restes vegetals o ús de foc, complementàriament a la ja establerta en funció del tipus de terrenys on es vol fer aquesta. Del nivell Alerta Foc 1 a Alerta Foc 4 s’indica el perill d’incendi forestal, de menor a major grau.

Per Alerta Foc 4 s’apliquen automàticament les limitacions establertes a l’article 48.6 de la Llei 43/2003, de 21 de novembre, de Forest, modificat pel Reial decret llei 15/2022, de 1 d’agost, pel qual s’adopten mesures urgents en matèria d’incendis forestals, sense perjudici del que resulti d’aplicació del Decret 125/2007, de 5 d’octubre. Aquestes limitacions són les següents:

– Encendre foc a tot tipus d’espais oberts.

– La suspensió temporal, mentre es mantingui el risc esmentat, de totes les autoritzacions concedides de crema de rostolls, de pastures permanents, de restes de poda, i de restes silvícoles.

– Encendre foc a les àrees de descans de la xarxa de carreteres, així com a zones recreatives i d’acampada, incloses les zones habilitades per fer-ho.

– La utilització de maquinària i equips als terrenys forestals i a les àrees rurals situades en una franja de 400 metres al voltant d’aquells, el funcionament dels quals generi deflagració, espurnes o descàrregues elèctriques, llevat que l’òrgan competent n’hagi autoritzat expressament el seu ús o resultin necessàries per a l’extinció d’incendis.

– La introducció i ús de material pirotècnic.

– Llençar o abandonar objectes en combustió o qualsevol mena de material susceptible d’originar un incendi.

Nivells d'AlertaFoc

– «Alerta Foc 1»: risc meteorològic d’incendi forestal baix d’AEMET, i sense avisos meteorològics per FMA prevists aplicables al nivell d’alerta.
– «Alerta Foc 2»: risc meteorològic d’incendi forestal moderat o alt d’AEMET, i sense avisos meteorològics per FMA prevists aplicables al nivell d’alerta.
– «Alerta Foc 3»: activació formal d’avisos meteorològics per FMA (vents, temperatures màximes, onades de calor i/o tempestes), independentment del risc d’incendi forestal d’AEMET, o quan concorrin circumstàncies singulars a partir de l’anàlisi de perill.
– «Alerta Foc 4»: risc meteorològic d’incendi forestal molt alt o extrem, o quan concorrin circumstàncies singulars a partir de l’anàlisi de perill, independentment de l’existència d’avisos meteorològics per FMA aplicables al nivell d’alerta.


Mapes diaris del nivell d’alerta per risc meteorològic d'incendi forestal

08/06/2023
Avui
09/06/2023
Demà
10/06/2023
Passat demà

Actualitzacions dels mapes: a les 07:30 hores UTC cada dia de l’any, mapes amb vigència diària.

Consultau les dades tècniques de l’elaboració del mapa al web del Servei de Gestió Forestal

BONES PRÀCTIQUES

Aquestes són les condicions que hem de complir per fer un ús del foc responsable:

  1. Les cremes s’hauran de realitzar sempre en absència de vent. Preferentment al matí.
  2. El foc haurà de ser contínuament vigilat, mantenint-se localitzat sempre que sia possible a través del telèfon de contacte indicat a la sol·licitud i sense poder deixar el lloc de crema fins que aquest quedi completament apagat.
  3. Es disposarà de mitjans preparats per una ràpida intervenció que permetin sufocar qualsevol conat d’incendi que es pugui produir.
  4. Les activitats amb maquinària seran preferentment al matí. S’han d’evitar els dies de vent, i els dies més secs i calurosos.
  5. El metall de la maquinària pot colpejar amb pedres i produir espurnes. S’ha d’estar alerta.
  6. Els punts calents de cotxes, maquinària agrícola, segadores, etc,. han d’estar allunyats de material vegetal fi i sec.

En aquelles cremes on es necessiti un autorització administrativa, abans de la crema, s’haurà de comunicar al SEIB – 112 – l’hora de començament i l’hora prevista de finalització d’aquesta.

Cal tenir en compte que en cas que s’atorgui una autorització, aquesta pot resultar en suspens per fenòmens meteorològics adversos o altres circumstàncies rellevants que puguin incidir en el risc d’incendi forestal (Resolució CMA de 28/10/09- BOIB num. 168 de 19/nov/09).

You are donating to : Greennature Foundation

How much would you like to donate?
$10 $20 $30
Would you like to make regular donations? I would like to make donation(s)
How many times would you like this to recur? (including this payment) *
Name *
Last Name *
Email *
Phone
Address
Additional Note
paypalstripe
Loading...